Er komt steeds meer aandacht voor de bergen plastic die wij weggooien en niet altijd op de juiste plaats terecht komen. Om toch gebruik te maken van plastic, zijn er steeds meer toepassingen om dit te hergebruiken. Precies dit doet PlasticRoad en ze hebben een eerste project, een fietspad, afgerond.

Fietspad van plastic

Zoals de naam doet vermoeden, hergebruiken de makers van PlasticRoad plastic afval om er wegen mee te maken. Met Nederland als fietsland, is het natuurlijk niet gek, dat hier meteen naar de fietser gekeken wordt. In dit geval zijn ze dan ook begonnen met een fietspad, dat recent in gebruik is genomen in Zwolle.

- Advertentie -

Dit project is een pilot om te bekijken hoe dit in de praktijk werkt, maar de mogelijkheden van deze nieuwe wegen zijn veelbelovend. Natuurlijk zitten er een aantal belangrijke eisen aan dit nieuwe soort weg. Zo is uiteraard wenselijk dat water kan weglopen in het wegdek. Ook moeten er eventueel leidingen onderdoor gelegd kunnen worden. Deze mogelijkheden worden nu geboden door PlasticRoad.

Zwolle heeft de primeur

Het recent geopende fietspad ligt in Zwolle en daarmee heeft Nederland de primeur. Dit 30 meter lange fietspad is dus helemaal gemaakt van gerecycled plastic. Een mooie manier dus om de afvalberg op termijn kleiner te maken.

Als deze test succesvol is, zullen we op steeds meer plaatsen in Nederland dit soort toepassingen gaan zien. De volgende oplevering staat gepland voor november 2018, waarna ook de mensen in Giethoorn gebruik kunnen maken van een fietspad gemaakt van hergebruikt plastic.

- Advertentie -

What’s next?

Als deze testen goed verlopen, is het natuurlijk een mooi streven een groot deel van de wegen in Nederland van gerecycled plastic te maken. Hier moet dan uiteraard wel rekening gehouden worden met zaken als duurzaamheid. Hoe dit zich gaat ontwikkelen, weten we pas over een aantal jaren, maar de eerste stappen zijn gezet en dat is een mooie start.

We kunnen in ieder geval trots zijn op dit ontypisch typisch Nederlandse product…

 
Genoten van dit artikel? Volg ons: