Review Panasonic DP-UB824EGK Blu-ray: voor iedereen die alleen het beste wil

·

0

Door

Ruud Caris

Laatste update:

0

De Panasonic DP-UB824EGK is een krachtige Blu-ray speler die jouw films haarscherp op je televisie laat zien. Tenminste, zo wordt hij omschreven door Panasonic zelf. Maar hoe doet hij het eigenlijk in het echt? Ik heb de Blu-ray speler voor je getest.

De Panasonic DP-UB824EGK

Panasonic bewijst met de DP-UB824EGK dat Blu-ray nog lang niet uit de mode is. Het apparaat is namelijk helemaal aangepast aan de nieuwste standaard van televisie en films kijken. Zo is het apparaat onder andere voorzien van nieuwe technologieën zoals 4K UHD en HCX. Door de HCX processor worden alle kleuren op het scherm nog beter weergegeven. Omdat je beeld door de 4K kwaliteit al extra helder is, zouden de nieuwste films hierdoor dus een lust voor het oog moeten zijn.

Ik mocht de Panasonic DP-UB824EGK testen. Ik neem je in deze review daarom mee langs alle belangrijke punten van deze bijzondere Blu-ray speler.

Belachelijk goede videokwaliteit voor een pittig prijskaartje
De Panasonic DP-UB824EGK is een Blu-ray speler waarmee je in 4K kwaliteit naar je favoriete films en series kunt kijken. Die kwaliteit levert het apparaat voor 100%. Beelden zijn scherper dan ooit. Ook is het apparaat eenvoudig in de bediening. Het enige nadeel is dat er wel een behoorlijk prijskaartje aan hangt, maar nogmaals: de kwaliteit is uitmuntend.
Pluspunten
Belachelijk goede beeldkwaliteit
Handige bediening
Veel aansluitingen
Netflix & Dolby Atmos Ondersteuning
Strak design
Minpunten
Gedateerde layout instellingen menu
Flink prijskaartje
4.5
Aanschaffen

Aansluiten en instellen

Het aansluiten van een Blu-ray speler is gelukkig niet zo moeilijk. Wel valt me tijdens het aansluiten direct iets op. Er zitten behoorlijk wat aansluitingen op het apparaat. Handig, want zo kom je nooit plek tekort als je apparaten of kabels wilt aansluiten op de speler. Het installeren van de DP-UB824EGK is sowieso binnen enkele minuten gebeurd, voornamelijk omdat alles voor zich spreekt. Ook zijn de beschrijving van het apparaat en de handleiding duidelijk. Een beetje afhankelijk van je eigen setup is het een kwestie van kabels voor beeld (en eventueel voor geluid) inprikken en je kunt aan de slag.

Vervolgens ben ik begonnen met het instellen van de Blu-ray speler. Dit ging ook behoorlijk gemakkelijk. Wel viel mij hier op dat het instellingenmenu wat verouderd of gedateerd oogt. Zeker voor zo’n modern apparaat zou dat voor het mooie net iets anders vormgegeven mogen worden. Nadat ik alle instellingen in het menu correct had ingesteld – wat ook eenvoudig ging – kon ik een filmpje starten.

Deze instellingen waren onder andere WiFi, hetgeen nodig is om bijvoorbeeld Netflix te kunnen streamen en eventuele systeem-updates te downloaden. Zelf had ik overigens direct een systeem-update toen ik hem aangesloten had.

Beeldkwaliteit

Dan hetgeen waar je een Blu-ray speler voor koopt: de beeldkwaliteit. En gelukkig valt die kwaliteit niet tegen. Integendeel. Want de Panasonic DP-UB824EGK verrast daadwerkelijk met beelden die mijn tv nog nooit zo heeft weten weer te geven. Behoorlijk indrukwekkend, en ik kan ook zeker zien dat de kleuren door de HCX processor helderder ogen dan normaal.

Ben je vooral op zoek naar een Blu-ray speler die de films toont zoals de regisseur het bedoeld heeft? Dan is de Panasonic DP-UB824EGK gegarandeerd geen verkeerde investering. De beelden lopen ook vloeiend in elkaar over, en ik heb geen haperende of trage beelden.

Dat is ook precies waar je deze Blu-ray speler voor zou moeten kopen: briljante beeldkwaliteit. Geef je daar niet zoveel om, dan zijn er betere opties, maar ben je op zoek naar een apparaat waar je jouw Blu-ray’s optimaal op kunt laten weergegeven, dan is deze Panasonic (meer dan) een goede keuze.

Overige opties

De DP-UB824EGK komt met een aantal extra’s waar je gebruik van kunt maken. Allereerst is er een mogelijkheid om Dolby Atmos te gebruiken met de Blu-ray speler. Dat is mooi, want zo kun je ook een belachelijk goed geluid creëren bij het beeld. Atmos werd en wordt op dit moment voornamelijk gebruikt in bioscopen om een zaal vullend geluid te creëren, maar is dus ook in huiskamers te gebruiken. Uiteraard dient je tv hier ook ondersteuning voor te bieden.

Een tweede welkome optie is de Netflix ondersteuning. Want tegenwoordig wil iedereen het liefst zijn content kijken via Netflix. Je hoeft dus niet alles op Blu-ray te kopen om je beelden in bijzonder hoge kwaliteit te kunnen zien. Netflix biedt in het duurste abonnement namelijk ook UHD met 4K kwaliteit aan.

Conclusie

De Panasonic DP-UB824EGK is een bijzondere blu-ray speler. Als je even niet naar het prijskaartje kijkt is het een apparaat wat je direct in huis zou moeten willen. Maar dat is nou juist ook het grootste nadeel aan de Blu-ray speler. Hij is verre van goedkoop.

Ben je bereid om flink in de buidel te tasten om films te kijken zoals je ze nog nooit hebt gezien? Dan is de DP-UB824EGK echt iets voor jou. Het apparaat biedt namelijk precies wat het beloofd. Een ongeëvenaarde ’thuisbioscoop’ ervaring. En als je daarnaast ook nog een goed geluidssysteem hebt, dan is het plaatje helemaal compleet.

En omdat het ontwerp er ook nog een behoorlijk strak uitziet, misstaat de Blu-ray speler ook zeker niet onder tv. Al met al ben ik erg enthousiast over deze Panasonic en ga ik de komende periode toch weer wat meer Blu-ray’s aanschaffen. Vooral in deze periode, nu er weinig meer buiten de deur te doen is en je bijvoorbeeld niet meer naar de bioscoop kan, is het kijken van (hoge) kwaliteit Blu-ray’s natuurlijk een erg goed alternatief.

De Panasonic DP-UB24EGK is verkrijgbaar bij Coolblue.

Pluspunten
Belachelijk goede beeldkwaliteit