Het duurde even, maar het is zover. Virtual Reality is een succes. De VR-bril wordt inmiddels ook steeds vaker voor commerciële doeleinden gebruikt. De technologie bestaat al een tijdje, maar was voorheen nog niet praktisch en overtuigend genoeg. Door blijvend te innoveren, hebben ontwikkelaars inmiddels een succesvolle virtuele beleving weten te creëren. Benieuwd hoe deze interessante techniek in elkaar steekt? Wij hebben dit onderzocht en leggen het je uit.

Het verhaal achter de VR Bril..

De techniek achter de huidige VR bril is al sinds begin jaren ’50 in ontwikkeling. Het begon allemaal met de Sensorama, een bakbeest van een machine waarmee je speciale films in 3D kon bekijken. De machine was echter nog niet praktisch genoeg en de kosten voor het afspelen van een dergelijke film waren aanzienlijk hoog, waardoor het project een tijdje stil is komen te liggen.

Een aantal jaren geleden is het project weer opgepakt en hebben ze, met de huidige technologieën, veel bereikt. Virtual Reality wordt inmiddels voor commerciële doeleinden gebruikt, denk bijvoorbeeld aan makelaars die je een rondleiding geven door een virtueel huis. De gangbaarheid van virtual reality is hoofdzakelijk te danken aan de kwaliteit van de huidige smartphones.

Veel smartphones beschikken tegenwoordig over een scherm van hoge kwaliteit en een gyroscoop functie die nodig is om hoofdbewegingen te volgen. De ontwikkelingen gaan vandaag de dag zo ver dat het op korte termijn mogelijk is om telefoonhoesjes tevens om te toveren tot VR bril. Dat betekent dat je geen enorm object nodig hebt of mee moet slepen, maar je gewoon je favoriete Samsung Galaxy J5 2017 hoesje kunt gebruiken.

Virtual Reality is natuurlijk de Engelse vertaling van virtuele werkelijkheid. Dat betekent dat je het idee hebt dat jij je daadwerkelijk in de omgeving bevindt die geprojecteerd wordt.

Headtracking

De reden dat je de omgeving als echt ervaart, wordt onder andere veroorzaakt door headtracking: het beeld volgt jouw hoofd- en oogbewegingen. Dit proces wordt mogelijk gemaakt door een nauwe samenwerking tussen de gyroscoop, accelerometer (versnellingsmeter) en de magnetometer. De gyroscoop volgt, samen met de magnetometer, jouw hoofdbewegingen, waardoor het beeld zich aanpast aan jouw moves. Beide technieken kunnen precies achterhalen in wat voor stand jij je telefoon of VR Bril houdt, waardoor ze weten wat jij op dat moment op het beeld ziet.

360 graden beeld

Deze was natuurlijk te verwachten: het beeld wat je in virtual reality ziet, is volledig 360 graden gefilmd. Dit wordt zowel toegepast in makelaarsland als bij de gamewereld. Je kunt bijvoorbeeld virtueel het huis bekijken, zonder daar de deur voor uit te hoeven. Dit is vooral handig als je van plan bent om relatief ver weg te verhuizen en je niet voor elke bezichtiging op en neer wilt reizen. Hetzelfde geldt voor games. Je beleeft de fantasiewereld pas echt als je het gevoel hebt dat je er middenin zit. Je ziet de game-omgeving, waar je ook kijkt, en de werkelijkheid is volledig nagebootst.

Stereoscopie

Achter de schermen is dit één van de belangrijkste onderdelen van VR. Stereoscopie betekent dat het smartphonescherm in tweeën wordt gesplitst, zodat elk oog een ander beeld te zien krijgt. Hierdoor wordt er diepte gecreëerd en heb je het gevoel dat je zelf in de getoonde ruimte aanwezig bent. Er is echter wel veel rekenkracht nodig om VR beelden precies op het juiste moment en op de goede manier te tonen. Daarnaast moeten de beelden goed aansluiten op de hoofdbewegingen en mag er geen enkele vertraging in zitten. Als dat wel het geval is, is de kans op misselijkheid zeer groot.

Een bekend voorbeeld, waarbij misselijkheid vaak volgt, is een ritje in de virtuele achtbaan. Je ziet de bewegingen voorbij flitsen, maar kan het bijbehorende gevoel niet plaatsen. Door je oordopjes in te doen en zo geluid toe te voegen aan de film, wordt deze latency aanzienlijk verminderd en is de kans op misselijkheid een stuk kleiner.